fredag 5 september 2014

ABOUT A BLANKET.


textilier är ett otroligt bra alternativ om man vill addera värme och en ombonad känsla till ett rum.
ett stickad mönster dessutom ger extra hög mysfaktor.
nu är ju jag lite smått allergisk mot textilier som blivit "besprutade" med x antal kemikalier för ingen som helst anledning.
ok, det finns säkert en anledning men ingen som gör gott för någon/någonting mer än kanske plånboken.
och den struntar jag blankt i när det kommer till hälsan.
billig mat bland annat är det sämsta man kan lägga pengarna på enligt mig.
näringslöst och allmänt ohälsosamt, för alla parter.
piih!

residence magazine and lina kanstrups home.

det är lite komiskt det där.
allt det där anti-rasistiska snacket när folk går och handlar billig skitmat (eller andra produkter) där någon i första ledet, dvs bonden i exempelvis centralamerika, får utsätta sig dagligen för skadliga kemikalier för att vi ska kunna köpa t.ex. billiga bananer.
bonden och hans barn får förmodligen cancer....och har dessutom knappt råd till tak över huvudet (missnöjet accelererar).
nä!
bullshit.
värna om miljö, människor, djur och natur och köp miljövänliga produkter så kan ni börja snacka om att alla har ett lika värde.

filten hittar ni här.

igår tog jag upp mobilen och skänkte 100 sek till isis offer.
jag tycker det är fruktansvärt att människor 2014 inte ska ha vett och kunskap tillräckligt för att kunna bygga ett normalt fungerande samhälle utan krig, hat och död.
kan inte de länder med förstånd, sverige bland annat, som nu har lyckats bibehålla ett något så när funktionellt samhälle ge delar av den avsedda ekonomin för att ge struktur, kunskap och möjligheter åt länder i kaos eller i riskzonen.
på plats.
 istället för att hela tiden och enbart öppna dörren åt flyktingar och hjälpa till i efterhand.
det släcker ju aldrig elden.
bara får det att brinna på fler ställen....
samma problem som dagens vård.
man "hjälper" sjuka i efterhand med ett ton av kemiska substanser istället för att hitta orsaken (som i ett flertal fall kan botas med naturliga medel) och förebygga insjuknandet vilket är fullt möjligt idag egentligen.
med kunskap och ödmjukhet.
samma kriterier som krävs för att få ett land att fungera.


nu skulle jag ju prata om ökotex filten som finns i j. levau shop :).
filten som ger tillverkaren rätt betalt och en giftfri arbetsmiljö.
jag är bra på att surra iväg ibland.
men jag blir mer och mer less på hur världen fungerar.
det är dags för en förändring.
anti-egoism röstar jag för.


nu ska jag ta mig en slurk ekokaffe till :).
och sluta surra och hetsa kring politiska frågor.
som jag troligtvis aldrig blir klok på.


hur känner ni?



för att sverige ska fungera i generationer framöver krävs det en hel del förändring.
men partierna idag har bara frågor som täcker 50 % av problemen.
nu är jag inte politiskt insatt alls.
men pengar spenderas oavsett på fel saker av allt och alla nuförtiden.
det kan vem som helst se.
alla ska ha den största kakbiten och skövlar gärna några liv för att få den.
hoppas den smakar skit!




önskar er en fin fredag!






kram//jennifer


2 kommentarer:

  1. Jennifer. Jag kommenterar aldrig bloggar. (klassiskt haha ) MEN jag har läst din blogg i drygt ett år och jag ÄLSKAR den. Och du måste ju få veta det!
    Din stil, ditt hem, dina söta barn, men framför allt ditt hälsotänk. Du är en sån inspiration för mig. Jag har övergått till ekologiskt, mycket tack vare dig, även nästan helt vegetariskt också av etiska skäl. (äter lite eko,kött då jag är rädd att min dotter inte får i sig allt hon behöver annars) Äter även laktos-och glutenfritt. Jag lider sen 15 år tillbaka av svår IBS, vilket också gör att kosten är viktig. Men det är svårt att hitta en balans att ha en avslappnad inställning till mat när den påverkar magen så mycket och att jag själv måste tänka så mycket kring dem, vad jag kan äta och inte.

    Jag har också alltid varit en samlare, kvantitet före kvalitet har alltid varit min melodi. Men inte längre. Jag har den senaste veckan rensat ur tre flyttkartonger som ska säljas och skänkas. Jag behöver inte så mycket saker. Men det är lätt att försöka shoppa sig lycklig. Vilket aldrig fungerar.
    Nu blev det en lång kommentar, men vad jag ville komma fram till var att du ska veta att du påverkar och jag ska nu försöka påverka min omgivning.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra!
      Men åh vad kul att höra att någon läser och att det har gett lite nytt tänk som kanske hjälper. TACK! Du gjorde min dag. Verkligen! IBS är ingen höjdare alltså. Jag har också haft otroligt stora problem med det men det försvann efter att jag lärt känna min bug litta mer. Att sitta och vräka i sig multum med grönsaker och fröer och kostfiber är ju inte optimalt, speciellt inte när man är under stress.
      Nu har jag iofs andra knasiga problem, med ryggen bland annat men de tär för jag tränar för lite. Något jag verkligen måste börja prioritera. Pust :).
      Hoppas verkligen att din mage blir helt bra en dag. En inre balans är botet tror jag.

      Håller med dig! Jag är fortfarande en shoppoholic hehe. Ger mig en liten kick och jag skäms för att erkänna att det är ett av mina största problem. Men jag försöker alltid tänka att om jag nu ska handla någonting ska det vara kvalitet, miljövänligt och något som jag/vi behöver. Men sedan gillar jag ju att sponsra folk som lever på sitt skapande. Vill unna folk det liksom. vet själv hur mkt kreativiteten kan lindra oro, ångest, sorg och ge glädje. Viktigt :).

      Tusen tack igen och jag hoppas innerligt att du mår bra av nytänk och att du kan påverka fler.

      Ha en fin helg!!

      Kram//Jennifer

      Radera