fredag 10 oktober 2014

det naturliga barnet - tips på hudvård och mellanmål.


hej!

tänkte inspirera er lite till en miljövänligare och hälsosammare vardag idag.
fredagen till ära.
då när man egentligen tänker på allt gott man skall vräka i sig, inte sant :)?



här har vi en badbuse på snart 4 år.
han badar 2 ggr i veckan ungefär.
när jag säger detta högt så brukar många föräldrar höja på ögonbrynen.
"och jag använder i princip aldrig tvål".
"VA, men de kan ju omöjligt bli rena".
joho, säger jag då.
eller hur rena vill jag ha dom.
jag vill ju att de ska ha kvar en del av de superviktiga fettsyrorna och hudens egna hudbakterier som skydd mot oönskade mikroorganismer och gifter.
tvättar man bort dom så öppnar man portarna på vid gavel för sjukdom, eksem och annat som hör höst och vintern till.
fett tar bort smuts på ett väldigt effektivt sätt så jag använder mig av ekologisk kokosolja.
smetar in honom över hela kroppen då han är fuktig och låter han bada vidare.
en snabb avsköljning innan han hoppar ur och han är smutsfri men har kvar det viktigaste.
hudens egna skyddslager.
en gång i veckan får han en liten klick, som en lillfingernagel ungefär, ekologiskt schampoo and that´s it.
barn som inte kommit i tonåren och med relativt kort hår behöver inte mycket rengöring, om de då inte doppat sitt hår i sylt, färg eller dylikt :). 
HÄR hittar ni bra schampoo mm (dock rekommenderar jag inte att använda för mycket andra produkter så som lotions osv. utan att hålla det enkelt) utan parabener, sulfater, parfymer och dylikt.
har man ett barn med väldigt torr hy och/eller eksem som gärna blir mer och fler under vinterhalvåret så kan detta mycket bero på en obalans i fettsyrorna i kroppen samt en orolig tarmflora.
skär ner på vete, råg, korn och mjölkprodukter samt socker och tillsätt mer bra fetter i kosten.
blanda ner en klick ekologiskt kallpressad kokosolja i havregrynsgröten t.ex. 


nog om hud och hår trots att jag kunnat älta lite till :).


K O S T E N är a och o för ett barn tycker/vet jag.
deras små kroppar som utvecklas och gror behöver optimal näring och så lite gifter som möjligt för att undvika hormonstörningar, allergier osv.
tv 4 och nyhetsmorgon hade i förra veckan ett reportage om socker och boken "det sötaste vi har" som jag tyckte var bra men kanske lite för finborstad.
det finns ju massor av forskning i detta ämnet som dessvärre inte når fram till allmänheten riktigt än.
de tar det långsamt av någon anledning (som troligtvis kallas pengar).
men jag vill verkligen inte vänta.
och som tur är är det fler som känner som jag.
marknaden har börjat spraka av samma tänk och ekologiska och naturliga produkter blomstrar på hyllorna.
yay!



här har vi någonting onyttigt.
eller?
mina barn älskar pannkakor.
och det får dom som middag en gång i veckan.
jag gör pannkakorna på ekologisk mjölk, saltå kvarns siktade dinkelmjöl, ekologiska ägg och steker dom i äkta ekologiskt smör alternativt ekologisk kokosolja.
naturliga råvaror av bästa kvalitet helt enkelt.
så det känns helt ok.
på pannkakorna har de sylt utan tillsatt socker, ekologiskt kokossocker eller agavesirap.
mums.
känns helt ok att ge dom detta...ibland.

mellanmål ja.
behövs det?
fyra-fem mål och dagen är viktigt för ett barn.
jag själv äter tre-fyra.
men det som jag tycker är väldigt viktigt är att inte småäta.
ingenting ska hamna i magen mellan dessa bestämda mål.
inga söta drycker, ingen mjölk, ingen kaka, inga nötter, ingen frukt.
utan barnen ska ha en jämn blodsockernivå hela dagen.

men bra mellanmål då?
finns det?
absolut.
de dagar barnen inte är på förskolan så brukar vi faktiskt inte äta eftermiddagsmellanmål.
de äter oftast en bastant frukost, får en förmiddagsfika, bra lunch och middag på kvällen.
jag har dock en del bra tips på mellanmål/fika som jag tycker är godkända samt barnvänliga.

ewalies nyttiga och glutenfria produkter får tummen upp av stressmamma.


vilmas swedish organics knäckebröd är superpoppis hos oss.
ica kvantum har t.ex. deras sortiment.
ät som de är ihop med ett ekofruktfat.
vill barnen ha pålägg så tycker jag absolut att äkta smör och gurkskivor och/eller ett bra nötsmör är det bästa.
vilmas har även tagit fram lite sötare varianter som jag ser som ett lämpligt alternativ som lyxfika till alla de där andra och multisockrade halvfabrikaten till kakor.
vill man ha glutenfritt så finns det många glutenfria recept på fröknäcke som är supergoda.
leila lindholms variant hittar du här.
renee voltaire har också en del bra produkter.
man får prova sig fram helt enkelt.
tänk bara på att de dåliga fetterna kan finnas gömda i många produkter.
läs mer om sådant fett HÄR.

fruktrullarna och tassarna gjorda på enbart frukt som finns i j. levau shop har mina kids fastnat för.
dock är de inte ekologiska men tro mig, ett mejl om denna önskan har redan skickats :).
håll tummarna.
efterfrågan leder till produktion, inte sant?



lördagsgodis?
nä.
punkt!
nolltolerans enligt mig.
men om man nu känner att det hör till en lördagskväll så visst, men bara några få bitar och bara en gång i veckan.
men leta efter ekologiska alternativ, och/eller naturliga.
vissa sorters choklad passerar min hårda gallring :).
chips och popcorn med men där finns också mer eller mindre bättre alternativ.
bjud helst på ekologiska potatisschips med enbart salt som krydda.
eller gör egna av rotfrukter och krydda mer naturliga kryddor.
poppa dina egna popcorn med hjälp av ekologiska majskärnor, lite ekoolivolja och ekokokosolja.


recept: 
ekopocorn i kokosolja

låt kokosoljan smälta (med olivoljan. behövs inte men jag brukar ta en liten skvätt)) i en tjockbottnad kastrull på full värme, tillsätt ekologiska pocornkärnor så de täcker kastrullbotten och skaka lite snabbt så oljan täcker alla kärnor.
på med lock och rör inte förrän det poppat ett tag.
börja sedan att lätta på locket då och då och skaka för att få ut ångan.
detta gör popcornen knapriga och luftiga.
häll över popcornen i en skål när det är glest mellan poppningarna.
det krävs lite övning innan de blir perfekta.
salta efter smak med ett bra mineralrikt salt. finkornigt himalayasalt t.ex.


är barnen vana vid sötsaker så är det svårt att bryta den, men inte omöjligt.
förklara för barnen varför ni väljer att dra ner på detta.
ge dom fakta och information.
de lär sig snabbt och förstår.
tror denna biten glöms bort men som troligtvis är avgörande för hur barns livstil och kostval kommer att formas.
uteslut inte allt det de är vana vid över en natt utan ta det successivt.
hitta ersättare och bjud på det vid flera tillfälle.
klart det är skumt och rynkpånäsan till en början.
ta bort sötade drycker framförallt.
läsk är a big no no.
aldrig efter fyra får mina barn sin uppskattade och färskpressade äpplejuice.
och aldrig till lunch och middag.
vatten, punkt slut och de är hur nöjda som helst.


"hallå", tänker många. "njuter ni aldrig?".
vaddå njuter?
detta är ju njutning för oss/för mina barn.
de vet ingenting annat (och jag har avvänjts, funnit balans och hittat mina smaklökar igen :)).
och om jag får påstå det själv så är inte föda som skadar kroppen på något sätt njutning.
vi njuter av att vara friska, pigga, glada, av upplevelser, av vänner, av varandra....och av naturligt god mat och dryck ;).
och självklart äter jag en hemmabakad kanelbulle då och då.
och en chokladkaka.
glass från och till.
mina barn med.
men väldigt, väldigt sällan och med gott samvete om vi tagit bort mycket av det som innehåller tillsatt socker, dåliga fetter och mycket kemikalier/gifter i resten av vår kost.

och nä.
man behöver inte socker (som så många 50-60-åriga tanter och farbröder ibland påstår :)).
inte raffinerat socker av genmodifierade sockerbetor (så som de odlas i största delen av världen).
detta är en uppfunnen drog som vi människor blivit totalt beroende av.
vi säger bye bye och hello 2014.
vi har lärt oss av våra misstag.
nu ska vi visa att vi kan göra bättre.
eller hur!




+++++++++++++++++++++++++++++




oj.
nu blev det ett satans babblande här och någon timme av min dag har passerat.
hmmm.
men detta ämnet är SÅ viktigt!

det blir till att packa ordrar, posta och handla lite inför helgen.
vilmas knäcke...de står högt på listan idag.
längesen nu.







kram på er och ha en underbar helg// jennifer


4 kommentarer:

  1. Vilket jättebra inlägg!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt att höra!! TACK!!!
      Detsamma tack!

      Radera
  2. Tack för detta gumman!!!! <3 Jag har köpt "Det sötaste vi har" som jag ska börja läsa NU tänkte jag :) Kram på dig från Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du e för go Frida! Tack själv. Glad när ngn lämnar ett spår och har dessutom inspirerats :). KRAM

      Radera